מטיילים באביב • קפיצה קטנה לשווייץ בנחל תבור

אסתי חדד Comments Off on מטיילים באביב • קפיצה קטנה לשווייץ בנחל תבור
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כתב וצילם: קובי פינקלר

"כי כתבור בהרים וככרמל בים יבוא". כך מוצא לנכון הנביא ירמיהו לציין את ההר שכיפתו העגולה ניבטת מכל עבר במרחבי עמק יזרעאל והעמקים הצפוניים.
אבל, לא לפסגת ההר שמים אנו הפעם את פעמינו כי עם דווקא לנחל הזורם למרגלותיו, העוטה עכשיו, בתחילת האביב, ירוק מכל עבריו וצמחי התורמוס הכחולים מעניקים לו הוד מיוחד. זהו מסלול טבעתי, בהליכה ממוצעת של כשלוש שעות, מתאים לכל המשפחה ומלא חוויות מים (מי לא מחפש איזו פינת מים בארץ הכמעט שחונה הזו?) והמון פריחה שעדיין נראית בכל פינה.

מימין ומשמאל רק ירוק וכחול

המסלול מתחיל ומסתיים בחניון הנמצא כ- ‎700 מ' צפונית מזרחית לקיבוץ גזית. מהחניון מתחיל המסלול (המסומן באדום). תחילתו במישור ואח"כ בירידה שתחילתה מתונה והמשכה תלול ומתפתל (כ ‎1.5 ק"מ), עד כניסת המסלול אל תוך ערוץ נחל תבור (כחול). בתוך הערוץ פונה המסלול אל תוך קניון הבזלת במגמת עליה מתונה ומתפתלת (כ- ‎2 ק"מ). בקטע זה חולף המסלול ליד בריכות טבעיות ומפלונים וחוצה את הנחל הזורם מספר פעמים.

לאורך כל המסלול פורחים באביב תורמוסים כחולים, עיריות, פרגים והמון חרציות הממלאות כל חלקה טובה בצלע ההר.
לקראת השליש השלישי במסלול, לאחר כשעה וחצי הליכה מתחילת המסלול, ישנה עליה תלולה (של כעשר דקות) בעת העלייה הסתובבנו מעט וערכנו תצפית על קניון הבזלת, אט-אט נחשף לעינינו מערב הר התבור במלוא הדרו. משם, שתי אפשרויות: או ללכת עם הסימון הירוק עד המפגש עם המסלול האדום המוביל חזרה אל נקודת ההתחלה, או ללכת בשביל הכחול המתחבר אף הוא לסימון האדום. שניהם טובים באותה מידה.

התורמוסים הכחולים מבשרים את בא האביב

לאורך המסלול העובר בתוך השמורה, שפע של צמחיה מגוונת הכוללת גם מגוון עצים וצמחיית נחלים וכן מגוון עשיר של בעלי חיים. במרכזה, קניון בזלתי, (הסלעים בקניון היו אכן סלעי בזלת, שהגיעו לכאן מן הסתם בעקבות תהליכים גיאולוגיים כאלה או אחרים), מפלים ובריכות טבעיות, עליהם צמחי סלעים. באפיק ובגדותיו צמחיית נחלים עשירה ומגוונת.
באפיק הנחל ובעיקר בחלקו הרחב עצי שיזף מצוי, אלה ושקד. בסמוך למים ובאפיק עצמו ישנם עצי הרדוף, אשל, ערבה, ומיני צמחי מים ונחלים, חיות בר כמו הצבאים בעדרים או בודדים, עופות דורסים, עופות לילה וציפורים ממינים שונים וכן דגיגים וצפרדעים באפיק. סמוך לנקודת הכניסה לשמורה, אנדרטה לזכרו של בן קיבוץ גזית אלעד ליטווק שנפל בהר דב. כנסו לשם. גם זו ארץ ישראל.

הפרות באזור לא סובלות ממחסור במרעה

איך מגיעים?
נוסעים בכביש 65 עד צומת גזית. שם פונים מזרחה 0 ימינה (למגיעים מדרום) בכביש 7276 עד קיבוץ גזית (8 ק"מ). נכנסים לתוך הקיבוץ ועוקבים אחרי השילוט. ביציאה הסמוכה לרפת נוסעים עוד מעט על דרך העפר עד ל שדרת ברושים. מחנים ליד השלט "נחל תבור" ומתחילים בצעידה.

אחת שתיים ו...יוצאים לדרך!



0 תגובות